Surat al-baqarah ayat 216

Diwajibkan atas kamu berperang, padahal berperang itu adalah sesuatu yang kamu benci. Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.

There was an error in this gadget

Qanaah

2
  • Saturday, June 16, 2012
  • apabila melihat aper yg org lain miliki, secara automatik hati akan mengharap perkara yg sama walaupon itu bukan keperluan kita. Sama seperti kita mahu jadi kaya, mahu kekayaann sbb melihat gaya org lain kaya, padahal nak ikutkan keperluan, sebenarnya kita x kesah pon ader duet atau tidak.

    apabila kita mengharapkan sesuatu yg ada pada org lain, sudah tentu hilang rasa qannah dalam diri kita. Kita akn berasa kita lah yang paling malang, kitalah yg paling susah dan sebagainya. Sbb itu lah kata2 Imam Ghazali  inie menjadi pedoman untuk aku;
    "berkehendak dalam hati, berusaha lahiriah, dan jangan mengharap sesuatu yg ada pada org lain"
    sebenarnya kalo nak ikutkan nikmat yg Allah bg sejak kita lahir, mmg tidak terhitung banyaknya. disaat kita lalai, kita jauh daripadaNYA, kita masih lagi mendapat nikmat daripadaNYA. Begitu kasihnya Allah kepada hambaNYA.Sebab itu janganlah menghitung kesusahan kita, hitunglah kesenangan yg kita kecapi selami ini.

    Perkara duniawi ini cukup melalaikan dan membuat diri gelisah, hati jadi tidak tenang. ..Semoga kita jauh daripada perkara yg melalaikan. 

    Seandainya menjadi PM

    0
  • Friday, June 8, 2012
  • Ini bukanlah masa yang sesuai untuk berbicara mengenai soal politik anak bangsa bagai, lebih-lebih lagi exam-exam perlu dilalui sepanjang sebulan lebih ini sebelum mampu balik ke Malaysia.

    Tetapi sebagai "bekas ketua wanita  pemuda", yg satu ketika dahulu sibuk berkempen bagai, melihat aksi keanak-anakan beberapa pemimpin bertaraf menteri ini amat memualkan!.


    gigih melahar ala2 Ummi Hafilda..


    Lebih baik "si pemimpin" nie melahar sesame korang kat dada Utusan dari membuat perbuatan "emo".

    Tak sangka sungguh senang menjadi Menteri,dapat no plat kereta percuma lagi!kerjaya diorg melahar jer kat reporter... kalo camtue mmg layak lah aku jadi PM kan..cita-cita nak jadi Menteri Wanita dapat tecapai!(FYI PM skang turut memegang Menteri Wanita).

    sebagai org yg makan dwet rakyat, aku bukanlah nk jadi pembangkang bagai....x gagah nk jadi Izzah nie. kita melihat kepada semua perkara..aper yg salah tetap menjadi salah tanpa berpihak kepada sesiapa.

     mintaklah mereka-mereka yang berkenaan nie tersungkur jatuh ke lobang tandas.

    p/s:Ini merupakan pandangan peribadi..sila baca isu2 semasa untuk mendapatkan gambaran yg jelas.

    http://www.sinarharian.com.my/karya/pendapat/ptptn-unisel-hargai-langkah-mb-khairy-1.54819
    http://www.sinarharian.com.my/nasional/ptptn-pelajar-kuis-juga-disekat-1.54636
    http://www.malaysiakini.com/news/200149
    http://www.malaysiakini.com/news/200333

    dulu ader seorang dekan menulis surat kat akhbar mengenai IPTA, maybe "tindakan" telah diambil kan..
    http://albangi.wordpress.com/2011/06/24/ipta-malaysia-hilang-arah/
    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...