Surat al-baqarah ayat 216

Diwajibkan atas kamu berperang, padahal berperang itu adalah sesuatu yang kamu benci. Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.

Qanaah

  • Saturday, June 16, 2012
  • apabila melihat aper yg org lain miliki, secara automatik hati akan mengharap perkara yg sama walaupon itu bukan keperluan kita. Sama seperti kita mahu jadi kaya, mahu kekayaann sbb melihat gaya org lain kaya, padahal nak ikutkan keperluan, sebenarnya kita x kesah pon ader duet atau tidak.

    apabila kita mengharapkan sesuatu yg ada pada org lain, sudah tentu hilang rasa qannah dalam diri kita. Kita akn berasa kita lah yang paling malang, kitalah yg paling susah dan sebagainya. Sbb itu lah kata2 Imam Ghazali  inie menjadi pedoman untuk aku;
    "berkehendak dalam hati, berusaha lahiriah, dan jangan mengharap sesuatu yg ada pada org lain"
    sebenarnya kalo nak ikutkan nikmat yg Allah bg sejak kita lahir, mmg tidak terhitung banyaknya. disaat kita lalai, kita jauh daripadaNYA, kita masih lagi mendapat nikmat daripadaNYA. Begitu kasihnya Allah kepada hambaNYA.Sebab itu janganlah menghitung kesusahan kita, hitunglah kesenangan yg kita kecapi selami ini.

    Perkara duniawi ini cukup melalaikan dan membuat diri gelisah, hati jadi tidak tenang. ..Semoga kita jauh daripada perkara yg melalaikan. 

    3 comments:

    Anonymous said...

    salam.. saudara.. nk tny, qanaah tu ape

    athirah said...

    manusia memg begitu

    Maisarah said...

    Bersederhana

    Post a Comment

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...