Surat al-baqarah ayat 216

Diwajibkan atas kamu berperang, padahal berperang itu adalah sesuatu yang kamu benci. Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.

Belajar di Manipal 1

  • Wednesday, August 10, 2011

  • Manipal University
    Oleh Basir Zahrom
    basir@bharian.com.my (Yang mengikuti lawatan ke Manipal University, India, baru-baru ini)
    2011/07/04

    Pelajar praktik autonomi manusia guna spesimen mayat sebenar

    PERIBAHASA 'di mana bumi dipijak, di situ langit dijunjung' menjadi pegangan pelajar Malaysia yang mengikuti pengajian di Manipal University, Karnataka, India.

    Segala peraturan serta adat resam masyarakat setempat dijadikan panduan dalam menjalani kehidupan harian di tempat orang.
    Peluang itu juga membolehkan masing-masing menambah pengetahuan dengan mempelajari budaya dan cara hidup masyarakat setempat.

    Pelajar tahun dua, Ijazah Perubatan dan Pembedahan (MBBS), Mohamad Asyraf Jamilul Nasir, 21, berkata hidup di Manipal tidak sama berbanding di tempat lain di India kerana populasi pelajar Malaysia di sini besar sekitar 1,000.

    Pelajar tajaan Jabatan Perkhidmatan Awam itu berkata, persekitaran di Manipal membentuk suasana kondusif untuk belajar. Bandar ini berkembang seiring kemasukan pelajar tempatan dan antarabangsa hingga mampu membentuk bandar dalam universiti itu sendiri.

    “Manipal boleh dilihat sebagai mini Malaysia, selain ramai pelajar tajaan, universiti di sini juga menjadi pilihan lepasan sekolah meneruskan pengajian.
    “Malah hubungan menerusi pengajian tinggi antara kedua-dua negara mewujudkan kerjasama lebih erat,” katanya ketika ditemui di Manipal, baru-baru ini.

    Muhamad Asyraf berkata, pilihan makanan juga pelbagai, pelajar mudah mendapat sajian nasi lemak, nasi ayam, malah teh tarik juga dijual pada harga berpatutan.

    Bagi kemudahan beribadat pula, beliau berkata, masjid yang dibina berhampiran universiti memudahkan pelajar menyempurnakan tanggungjawab walaupun sibuk seharian di dewan kuliah.

    “Perkara paling menarik belajar di sini ialah pensyarahnya sentiasa mengambil berat mengenai pelajaran dan masalah pelajar antarabangsa.

    “Hubungan akrab antara kami diterjemahkan menerusi program ‘mentor mentee’. Pensyarah akan membantu kami sehingga selesai masalah,” katanya yang turut menganjurkan majlis berbuka puasa ketika menjelang Ramadan selain pertemuan pada Aidilfitri.

    Rakannya, Amir Ghadaffi Patawari, 21, juga Pelajar Tahun Satu MBBS, berkata saranan bapanya seorang pakar bedah di sebuah hospital swasta di Kota Kinabalu supaya belajar di Manipal University ada tujuannya.

    Bekas pelajar Ijazah Neurosains University of Otago, New Zealand itu mengakui pengalaman mengikuti pengajian perubatan di University Manipal ternyata mempunyai keistimewaan tersendiri.



    “Selain infrastruktur perubatan terbaik, kami berpeluang mempelajari autonomi manusia melalui spesimen sebenar mayat yang disediakan makmal di sini.

    “Penting bagi kami untuk belajar menggunakan tubuh sebenar kerana ia memberi gambaran tepat mengesan punca bahagian sesuatu penyakit,” katanya.

    Sementara itu, Thong Tze Ying, 21, yang baru tiga bulan berada di Manipal turut berkongsi pengalaman seperti Mohamad Asyraf dan Amir Ghadaffi.

    Katanya, dedikasi pensyarah memberi semangat kepada pelajar untuk terus berusaha lebih keras kerana mereka tidak kisah jika ada yang bertanya mengenai pelajaran selepas waktu kelas.

    “Sistem pengajian di sini komprehensif, pelajar didedahkan dengan teori dan latihan secara seimbang,” katanya.

    3 comments:

    Sara Hanapi said...

    wah lepas ni tagline bonny 'di mana bumi dipijak, di situ langit dijunjung' laa.

    DR.BONNY said...

    sara jeles!! haha....len kali aku cari psl Czech lak!!! haha

    shikin said...

    di mana bumi dipijak, di situ langit dijunjung. apa maksudnye ye?

    Post a Comment

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...